رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال «دولت و ملت؛ همدلی و هم‌زبانی» تاکید کرد: ما به عنوان بخشی از قوه قضائیه و عضوی از این خانواده بزرگ امیدواریم که بتوانیم سهم خود را در اجرای دستورات و فرامین مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانیم.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در اولین جلسه هیات عمومی دیوان در هفدهم فروردین‌ماه ضمن تبریک سال جدید و ایام پربرکت میلاد مسعود حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: نامگذاری امسال با عنوان «دولت و ملت؛ همدلی و هم‌زبانی» مسئولیت ما را مضاعف می‌گرداند و ان‌شاءالله در سال جدید با تاییدات الهی بتوانیم بیش از گذشته نسبت به وظایف خود در سنگر قضا در خدمت به امت اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی عمل کنیم.

وی افزود: قطعا نامگذاری‌هایی که رهبری معظم انقلاب در آغاز هر سال تعیین و بیان می‌دارند، تنها یک امر شعاری نیست، بلکه در حقیقت راهبردی است که ایشان به عنوان سکاندار نظام جمهوری اسلامی برای همه مردم، به‌ویژه برای کارگزاران نظام در هر سه قوه تعیین و اعلام می‌دارند و آن هم بر اساس محاسبات، مطالعات و بررسی‌های جامعی است که از مجموعه مسایل و امور کشور دارند.

رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به اینکه امروز کشور ما با مسایل عدیده‌ای هم در درون و هم در منطقه و جهان مواجه است، اذعان داشت: از این رو نیازمند همدلی و هم‌زبانی بین مردم و دولت هستیم.

منتظری تاکید کرد: به نظر می‌رسد منظور از دولت در این نامگذاری تنها قوه مجریه نیست، بلکه شاید در این مورد دولت به مفهوم عام مدنظر باشد که مجموعه قوا را در بربگیرد، همانگونه که در برخی از اصول قانون اساسی نیز دولت به مفهوم عام به کار برده شده است.

وی ادامه داد: در این صورت، قوه قضائیه و مجلس در کنار قوه مجریه این وظیفه و مسئولیت خطیر را دارند که همراه با یکدیگر با همدلی و هم‌زبانی در رفع مشکلات و اجرای برنامه‌هایی که در قالب سیاست‌های کلی و همچنین قوانین و مقررات، تعیین، ابلاغ و لازم‌الاجرا شده عمل کنند تا مسیر رسیدن به قله‌های ارزشمندی که انقلاب اسلامی ترسیم کرده است، تسهیل شود.

منتظری با اشاره به فرمایش حضرت امیرالمومنین علی(ع) در ارتباط با ضرورت همدلی و وحدت اظهار کرد: حضرت امام علی(ع) می‌فرمایند، «بر شما باد که همبستگی و سازگاری با یکدیگر داشته باشید و بپرهیزید و دوری کنید از اینکه از یکدیگر ببرید و راهی جداگانه بروید».

وی ادامه داد: این همان مفهومی است که در واژه پرمعنای همدلی و هم‌زبانی مقام معظم رهبری به عنوان راهبرد برای همگان تعیین شده است.

رئیس دیوان عدالت اداری با بیان این نکته که همدلی و هم‌زبانی باید ابتدا از خودمان آغاز شود، تصریح کرد: این همدلی و همزبانی باید ابتدا از درون دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف آن آغاز شود، پس از آن در تعامل با سایر دستگاه‌ها و در ادامه بین دولت و ملت تداوم یابد.

منتظری تصریح کرد که همدلی و هم‌زبانی به ما این پیام را می‌رساند که از نفاق، دورویی، تظاهر و چندگونه عمل کردن، بپرهیزیم.

وی اضافه کرد: هم‌زبان و هم‌دل بودن به معنای آن نیست که اشکالات خود را نبینیم یا ضعف‌ها و مشکلات دستگاهی و فرادستگاهی را بیان نکنیم، بلکه ما همواره وظیفه نظارت و رسالت امر به معروف و نهی از منکر را بر عهده داریم و باید آنجا که لازم است، نقد را علنی بیان کنیم و در جایی هم که ضرورتی به اظهار علنی نقد نیست در جلسات خصوصی اشکالات و ضعف‌ها را دوستانه بگوییم و درصدد رفع آن برآییم.

رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به ماموریت دیوان عدالت اداری در ارتباط با سایر دستگاه‌های اجرایی اظهار کرد: در اینجا و در ابتدای سال کاری جدید از همکاران تقاضا داریم که اگر مسایلی را در ارتباط با پرونده‌های ارجاعی ملاحظه می‌کنند که نیازمند تذکر به دستگاه مربوطه دارد، از بیان آن دریغ نکنند تا بتوانیم ضمن انتقال آن به دستگاه‌ها با آن‌ها همکاری کنیم.

منتظری در ادامه تاکید کرد: امسال نیز برنامه محوری دیوان عدالت اداری توجه به اصل پیشگیری است و امیدواریم با اجرایی شدن آن در تعامل با سایر دستگاه‌ها آمار پرونده‌های وارده کاهش یابد.

رئیس دیوان عدالت اداری در بخش دیگری از سخنانش به توفیق جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: ما نیز موفقیت دولت و تیم مذاکره کننده را در مساله هسته‌ای تبریک عرض می‌کنیم و به ایشان خسته نباشید می‌گوییم.

وی ادامه داد: ضمن آرزوی توفیق برای تیم مذاکره کننده، امیدواریم مسایل آنگونه که به مصلحت نظام، کشور و اسلام است، در فرا راه حرکت این عزیزان قرار گیرد و بتوانند از این مساله مهم و جهانی سربلند بیرون آیند و گام بزرگ دیگری در راستای اقتدار کشور بردارند.

منتظری با اشاره به اینکه قبل از انقلاب کشورهای غربی هیچ ارزشی برای این ملت و کشور قائل نبودند، اما امروز به برکت انقلاب، جایگاه نظام و اقتدار آن به اینجا رسیده است بیان کرد: امروز جایگاه و اقتدار کشور به حدی است که یک طرف جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و در طرف دیگر تمام قدرت‌های جهان و این نشان می‌دهد که این ملت بر اثر ایثارگری‌های خود و در راستای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی توانسته به چنین اقتداری دست یابد و ما برای این نعمت از خداوند شاکریم.

وی در ادامه تاکید کرد: در عین حال نباید به دشمن و وعده‌هایش اعتماد کرد و دلخوش بود؛ زیرا ما طی سال‌های پس از انقلاب از آنان جز تصمیم بر نابودی نظام و از بین بردن ارزش‌های انقلاب را شاهد نبوده‌ایم. اگر امروز آنان حاضر به مذاکره با ایران شده‌اند نه از آن سبب است که خیرخواه ما هستند، بلکه دلیل آن است که آنان نیاز به این امر دارند. بنابراین نباید در موضع‌گیری‌ها به گونه‌ای عمل کنیم که تصور کنند کلید حل مشکلات کشور در دست آنان است.

Rate this post
tell
mobile
telegram
whatsapp