سایت حقوقی وکیل من – ۸۸۴۰۱۴۱۶ -موبایل ۰۹۱۲۶۰۰۸۷۲۰-پیامک شبانه روزی ۱۱۱ به شماره موبایل

کانون کارگزاران بورس

کانون کارگزاران بورس

کانون کارگزاران بورس

سوال: کارگزاران بورس چه کسانی هستند؟

پاسخ: کارگزاران اشخاصی حقیقی یا حقوقی هستند که نقش واسطه بین خریدار و فروشنده را در بازار بورس بازی می‌کنند. آنها در این نقش وظیفه یافتن خریدار برای فروشنده و فروشنده برای خریدار را بر عهده دارند. به عبارتی آنها عامل تطابق عرضه و تقاضا هستند و به دو دسته خصوصی و دولتی تقسیم می‌شوند. خرید و فروش سهام شرکت‌های بورسی در بازار، فقط توسط کارگزاران رسمی سازمان بورس اوراق بهادار امکان پذیر است؛ و این مسئله موجب شفافیت معاملات بازار می‌شود. چرا‌ که به این ترتیب اطلاعات مربوط به معاملات مانند تعداد سهام، قیمت مورد معامله و تعداد خریدار و فروشنده هر روز در دسترس قرار می‌گیرد. کارگزاران طی تشریفات و آزمون‌های متعدد و خاصی انتخاب می‌شوند و مجوز تأسیس و فعالیت خود را از سازمان بورس اوراق بهادار دریافت می‌کنند، بنابراین درکار خود صلاحیت، مهارت و دانش لازم را دارا می‌باشند. کارگزاران به حساب مشتری خود وارد بازار می‌شوند و به وکالت از سوی وی اقدام به معامله به نفع او می‌کنند. از این رو با توجه به ماهیت کارکرد کارگزاران، این افراد باید علاوه بر دارا بودن تخصص، تجربه و هوشمندی، الزامات اخلاقی مانند صداقت و امانتداری را نیز رعایت کنند.

سوال: سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران در چه زمان و چگونه تاسیس شد؟

پاسخ: سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران موسسه‌ای غیر تجاری و غیر انتفاعی بود که طبق «قانون تأسیس بورس اوراق بهادار» (۲۷ اردیبهشت ۱۳۴۵) در بهمن ۱۳۴۶ تاسیس شد. این سازمان پس از تصویب قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (۱ آذر ۱۳۸۴) منحل شد و وظایف و اختیارات ضابطه‎گذاری و نظارتی آن به سازمان بورس و اوراق بهادار و وظایف و اختیارات عملیاتی آن به شرکت بورس اوراق بهادار تهران انتقال یافت.

سوال: کارگزاری‌ها چه مکان هایی هستند؟

پاسخ: کارگزاری‌ها، بنگاه‌های معاملاتی هستند که خرید و فروش سهام توسط آنان صورت می‌گیرد. کارگزاری‌ها در این خرید و فروش‌ها، به نمایندگی از خریداران یا فروشندگان سهام، معامله انجام می‌دهند و در ازای آن حق‌العمل یا حق کارگزاری دریافت می‌کنند (معادل ۵۵/۰٪ ارزش معامله برای خرید و ۰۵/۱٪ ارزش معامله برای فروش).

سوال: تأسیس شرکت کارگزاری یا اشتغال در آن‌ها نیازمند چه چیزی میباشد؟

پاسخ: تأسیس شرکت کارگزاری یا اشتغال در آن‌ها، مستلزم پذیرفته شدن در آزمون‌های کارگزاری است. کارگزاری‌ها علاوه بر خرید و فروش سهام به نمایندگی از سهامداران می‌توانند وظایف دیگری مانند آموزش سهامداران، مشاوره سرمایه‌گذاری و بازارگردانی را نیز بر عهده بگیرند.

Rate this page
tell
mobile
telegram
whatsapp