1426060341253_98814.jpg

… سخنگوی دستگاه قضا گفت: یکی از مسائلی که دستگاه قضایی بر روی آن حساس است، کاهش جمعیت کیفری است که البته بدون کمک دولت و مجلس نمی‌توان جامه عمل به این امر پوشاند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر این‌که دستگاه قضایی در رابطه با کاهش جمعیت زندان چه برنامه‌ای دارد، اظهار کرد: یکی از مسائل قابل توجه که دستگاه قضایی بر روی آن حساس است بحث کاهش جمعیت کیفری است که البته بدون کمک دولت و مجلس نمی‌توان جامه عمل به آن پوشاند.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از زندانیان مربوط به مواد مخدر هستند،‌ گفت: بیش از 44 درصد زندانیان مربوط به مواد مخدر هستند. در سال‌های گذشته مصوب شده اردوگاه‌هایی ساخته شود و مجرمین مواد مخدر از سایر زندانیان جدا شوند، اما متأسفانه این موضوع به سرانجام نرسیده و مجرمین مواد مخدر و سایر مجرمین به طور کامل از هم تفکیک نشده‌اند.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: می‌دانم که دولت در تنگنا است و مشکل بودجه داریم، اما اگر کمک کند که اردوگاه‌ها را تکمیل کنیم بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود.

محسنی اژه‌ای با تاکید بر اینکه در دولت دهم و یازدهم کمک‌هایی شد که کافی نبود، گفت: قوه قضائیه در تلاش است با کمک دولت اردوگاه‌ها را تکمیل کرده و بخش زیادی از زندانیان را منتقل کند.

وی تصریح کرد: همچنین در قانون جدید پیش‌بینی شده بسیاری از افرادی که می‌توانند،‌ از مجازات جایگزین حبس بهره‌مند شوند.

سخنگوی قوه قضاییه با تاکید بر اینکه یکی از راه‌های استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده از دستبندها و پابندهای الکترونیکی است، اظهار کرد: در این مسیر بخش عمده‌ای از مشکلات ما مربوط به بودجه است چرا که تهیه این دستبندها نیاز به پول دارد و اگر بودجه تهیه شود می‌توانیم بخشی از زندانیان را با دستبند و پابند الکترونیک کنترل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که داخل زندان‌ها هستند بر اساس دستورالعمل و آیین‌نامه مصوب اگر حرفه‌آموزی کنند، به خانواده خود توجه کنند و در مقام توبه برآیند در اولویت عفو قرار می‌گیرند، این افراد اگر تحصیل ندارند باید تحصیل کنند، سازمان زندان‌ها هم فضایی را فراهم کرده که این افراد پس از خروج از زندان برای جامعه افراد مفیدی باشند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: تلاش قوه قضاییه این است که مواردی را که می‌شود به صورت جرم تعریف نکنیم، مشخص کنیم؛ برای مثال اگر الان کسی از چراغ قرمز عبور کند جرم نکرده و شلاق نمی‌خورد اما جریمه می‌شود، دستگاه قضایی هم در مقام این است در مواردی که ضرورت ندارد جرم باشد، جریمه اعمال کند.

معاون اول قوه قضائیه اشتغال زندانیان را موضوع مهم دیگری عنوان کرد که دستگاه قضایی به دنبال آن است و افزود: الان تعدادی از زندانیان شاغل هستند اما ما به هیچ وجه راضی نیستیم. گفت‌وگوهای ابتدایی با بخش خصوصی صورت گرفته تا هم هزینه سازمان‌ زندان‌ها کم شود و هم فرد زندانی بتواند از دسترنج خود برای خانواده‌اش هزینه کند.

وی ادامه داد: اگر دولت و مجلس در این زمینه همکاری کنند هر سال یک قدم به جلو می‌رویم، اما به صرف مدیریت‌ها مشکلات برطرف نمی‌شود، ضمن اینکه موضوع بهداشت و درمان زندانیان هم از مسائل مهم دیگری است که باید به آن توجه شود.

خبرنگاری سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که آیا بخش دوم پرونده فساد 3 هزار میلیاردی در حال رسیدگی است و این‌که آیا پرونده فردی به نام جهرمی که نامش در این پرونده مطرح بوده در حال رسیدگی است؟ گفت: در مورد این فرد و چند نفر دیگر از جمله خاوری با یک مشکل مضاعف روبه‌رو هستیم.

وی گفت: آن موقع قاضی سراج قاضی پرونده بود و قرار بود محاکمه کند اما سمتش تغییر کرد و قاضی دیگری جایگزین ایشان شد. چون آن قاضی هم به عنوان دادرس فعالیت می‌کرد منتقل شد و حالا پرونده در اختیار قاضی دیگری قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: در جریان رسیدگی به بخش دوم پرونده فساد 3 هزار میلیاردی یکسری کیفرخواست صادر شده، برخی تقاضای اعاده دادرسی داده‌اند که برخی از آنها پذیرفته شده و پرونده مجدداً به شعبات برگشته و برخی دیگر هم حکم گرفتند، اما در کل پرونده مختومه نشده است.

معاون اول دستگاه قضایی در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر این‌که مطالبی از سوی آقای اشرفی اصفهانی مطرح شده که با واکنش‌هایی روبرو شد و در همین راستا رئیس سازمان بازرسی کل کشور نامه‌ای را خطاب به ایشان نوشتند و گفتند مستندات صحبت‌های خود را ارائه دهید، آیا وی پاسخی به نامه آقای سراج داده‌اند؟ گفت: من از آقای سراج نپرسیده‌ام که آیا وی پاسخی به نامه‌شان داده‌اند یا خیر، اما شنیده‌ام که آقای اشرفی اصفهانی اظهارات خود را تکذیب کرده‌اند.

انتهای پیام

Rate this post
tell
mobile
telegram
whatsapp