ارسال شبانه روزی ۱۱۱ به ۰۹۱۲۶۰۰۸۷۲۰ میتوانید همکاران را از نیاز حقوقی خود مطلع فرمایید
قرارداد مشارکت

 در ابتدا لطفا بفرمایید که منظوراز  وکیل قرارداد مشارکت مدنی چیست ؟

طبق تعریف، مشارکت مدنی عبارتست از درآمیختن سهم الشرکه نقدی و یا غیر نقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، به نحو مشاع، به منظور انتفاع و طبق قرارداد که وکیل نظارت کافی را در مراحل مختلف خواهد داشت .

  • به چه منظور از وکیل قرارداد مشارکت در قراردادهااستفاده میشود ؟

مشارکت مدنی یکی از عقود مؤثر به منظور ایجاد تسهیلات برای توسعه فعالیتهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی می باشد.

  • چند ویژگی وکیل قرارداد مشارکت را توضیح بدهید:

اصولامشارکت مدنی ماهیتاً عقد جایزی است، مگر آنکه ضمن عقد لازمی اختیار فسخ از طرفین سلب شود.

مشارکت مدنی در تأمین منابع مالی مورد نیاز در امور تولیدی، بازرگانی و خدماتی مورد استفاده قرار می گیرد.

باید توجه داشت که مشارکت مدنی بر خلاف قرض الحسنه به قصد انتفاع انجام می پذیرد.

درآمیختن سهم الشرکه نقدی طرفین به نحو مشاع از مشخصات مشارکت مدنی است.

مشارکت مدنی بر خلاف مضاربه که سرمایه نقدی را منحصراً طرف مالک تامین می کند، مشارکت در تامین سرمایه است، اعم از نقدی و غیرنقدی.

مشارکت مدنی در صورتی تحقق خواهد یافت که شرکاء طبق قرارداد سهم الشرکه نقدی خود را به حساب مخصوصی که در صندوق برای شرکت افتتاح می گردد، واریز نمایند و چنانچه تمام یا قسمتی از سهم الشرکه غیرنقدی باشد، باید با توافق شرکاء تقویم و ارزش ریالی آن در شرکت منظور گردد.

فروش اقساطی سهم الشرکه مشارکت کنندگان در مشارکت های مدنی تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی، احداث مسکن و ساختمان و همچنین طرح های جدید خدماتی، در زمان خاتمه قرارداد ممکن می باشد.

در مشارکت مدنی نحوه تسویه مشارکت باید مشخص شود.

موضوع مشارکت مدنی در زمینه هزینه های جاری لزوماً باید ظرف یک دوره تولید و حداکثر تا یکسال حسب مورد پایان پذیرد و قرارداد مشارکت نیز ظرف همین مدت قابل تسویه است. مدت مشارکت مدنی در مواردی که برای امورتولیدی(صنعتی، معدنی، کشاورزی)، احداث مسکن و ساختمان برای امور طرح های جدید خدماتی می پذیرد، حداکثر ۳ سال است. در موارد استثنایی صندوق می تواند مدت مذکور را افزایش دهد.

  • هدف اصلی شرکا از بهره مندی از وکیل قرارداد مشارکت چیست ؟

مشارکت مدنی بنا بر تعریف بالا نوعی سرمایه گذاری مشترک خوب و ایده آل برای رسیدن به اهداف شرکا جهت افزایش در آمد می باشد

  • چند نکته که باید در مراجعه به وکیل قرارداد مشارکت درنظر بگیریم  را بیان کنید :

نکته مهم ۱- باید به نحوه و شرایط  ایجاد مشارکت باید توجه خاص شود .
نکته مهم ۲- سهام مدیریتی از همه مهم تر است،یعنی هر شریکی که تعداد سهام وی بالاتر باشد می تواند مدیریت و هدایت مشارکت را در دست داشته و اعمال نظر بیشتری انجام دهد.
نکته مهم ۳- اگر سو نیتی در کار باشد در آن موقع مسلما در قرارداد مشارکت ، منافع یک طرف از شرکا تامین نخواهد شد.
سرمایه گذاران بدلیل آورده طرح و سرمایه نقدی  ،خواهان در صدبیشتری از سهام خواهند بود و اگر سهام آنان از ۵۱%بالاتر باشد برابر قوانین ،مدیریت و هدایت موضوع مشارکت به عهده انان قرار می گیرد و ازطرفی دیگر ،  چون طرف قرارداد تخصص این موضوع را دارد به نفع کلیه شرکا خواهد بود تا  به همین نحو رفتار شود

  • چرا بهترین مکان برای عقد قرارداد مشارکت مدنی در دفتر وکالت است ؟

علت این امر را میتوان تسلط وکیل به کل مجموعه قرارداد است چرا که بسیاری از نکات توسط ذینفعان قراردادممکن است بصورت مخفی باقی بماند و این خود ضرر بسیار بزرگی را متوجه شرکا مینماید . فرض کنید که خسارت ناشی از عدم انجام تعهد و روشهای برخورد با آن در قرارداد فراموش شود ویا کلا برای آن مواردی لحاظ نشود . به راحتی میتوانید حدس بزنید که چه اتفاق ناگوار و ضرری را میتواند به همراه داشته باشد که جبران آن دقیقا چه هزینه هایی را متحمل خواهد کرد .

  • وکیل قرارداد مشارکت نقش هیئت مدیره در ترکیب مدیران را چگونه ارزیابی می کند ؟

چنانچه از طرف هیئت مدیره افرادی در ترکیب مدیران قرار گیرند بعلت بالا بودن درصد رای سرمایه گذاران ،وزنه مدیدریتی  به طرف آنان تمایل خواهد کرد.

  • لطفا هشدارها ی وکیل قرارداد مشارکت را جدی بگیرید

اگر شما تصمیم  به عقد قرارداد مشارکت دارید ،  به هشدار ها باید توجه جدی داشته باشید و در تنظیم قرارداد ها از کارشناس خبره و متبحر استفاده کنید تا از زیانهای بزرگ جلوگیری کنید.

  • تکلیف بانکها در مورد مشارکت مدنی به چه صورت است؟

بانک‏ها مکلف‏اند در قرارداد مشارکت مدنی تصریح نمایند که مدیر و یا مدیران شرکت‏های مدنی که طبق این مقررات تشکیل می‏شوند، بیش از مال الشرکه واریزشده به حساب و یا تحویل شده به مدیر یا مدیران شرکت، مجاز به انجام معامله و قبول تعهدات مالی نمی‏باشند.

  • آیا شرکتهای خارجی نیز از مشارکت مدنی استقبال مینمایند ؟

همانطور که در بالا نیز اشاره شد ، مشارکت مدنی یکی از عقود مؤثر به منظور ایجاد تسهیلات برای توسعه فعالیتهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی می باشد. پس طبیعتا استقبال از این مشارکت را میتوان حدس زد . در ادامه میتوانید به خبری که در سایت ایسنا در همین رابطه منتشر شده است دقت فرمایید :

شرکت نفت ملی فراساحلی چین(سی ان اُ اُ سی) دویستمین قرارداد مشارکت در تولید را با یک شریک خارجی امضا کرد و با بریتیش پترولیوم در زمینه حفاری در دریای چین جنوبی همکاری خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) این قرارداد نشان دهنده تلاش چین برای توسعه منابع نفت و گاز خود به طور همزمان با توسعه میادین خریداری شده در سرتاسر جهان است.

این امر همچنین نشان دهنده اشتیاق شرکت‌های نفتی بین‌المللی نظیر بریتیش پترولیوم، شل و اکسون برای تعمیق روابط با رو به رشدترین بازار نفت جهان و مصرف کننده بیش از ۱۰ درصد نفت جهان است.

این قرارداد مربوط به بلوک ۵۴٫۱۱ در حوزه آبهای عمیق به مساحت ۴۵۸۶ کیلومتر مربع در عمق ۳۷۰ تا ۲۳۰۰ متری دریا و نزدیک به میادین بریتیش پترولیوم در بلوکهای ۴۳٫۱۱ و ۴۲٫۰۵ است.

شرکت نفت ملی فراساحلی چین مجری این پروژه و مالک حقوق ۵۱ درصد هرگونه اکتشافات تجاری است و بریتیش پترولیوم کار اکتشاف را انجام می‌دهد. شرایط مالی این قرارداد در بیانیه بریتیش پترلیوم و شرکت چینی اعلام نشده است.

مایک دالی نایب رییس اجرایی بریتیش پترولیوم در زمینه اکتشاف نفت گفت: این یک پیشرفت خوب در زمینه فعالیت در آبهای عمیق در دریای چین جنوبی است و رابطه نزدیک ما با شرکت نفتی فراساحلی چین را گسترش می‌دهد. ما منتظر نتایج زودهنگام این همکاری هستیم.

Rate this page
tell
mobile
telegram
whatsapp